“>

 

= ۰ →

 

bnλn + bn-1λn-1 +…+b0 = ۰ →

 

= Max {}

 

با توجه به اینکه ها بر اساس اندازه ماتریس متغیرند، برای قرار گرفتن ها در فاصله ]۱و۰[، از رابطه زیر استفاده می شود:

 

λ`ck = ; = size of Ack , = ۱

 

حال `ckλ طبق رابطه زیر نرمال می شود:

 

=

 

 

 

‌بنابرین‏ با ترکیب تمامی ها مقادیر محاسبه می شود.

 

گام سوم: تلفیق گام های اول و دوم برای به دست آوردن اوزان نهایی:

 

با بهره گرفتن از های به دست آمده در گام اول و Wهای به دست آمده در گام دوم برای هر یک از ماتریس های زوجی ارائه شده توسط تصمیم گیرندگان، اوزان نهایی با بهره گرفتن از رابطه میانگین هندسی موزون به صورت زیر تعیین می شود. (مؤمنی، ۱۳۸۵)

 

=

 

گام چهارم: رتبه بندی گزینه ها

 

در این مرحله با به کارگیری تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و حاصلضرب ماتریس های اوزان شاخص ها و اوزان گزینه ها نسبت به شاخص ها، رتبه بندی نهایی گزینه ها حاصل می شود.

 

    1. معرفی شاخص ها و گزینه ها

تمامی مراحل این پژوهش بر مبنای نظرات کارشناسان و خبرگان شرکت کشتیرانی در تابستان ۱۳۹۳، پیاده سازی شده است. در این بخش، نخست با بهره گرفتن از مطالعه ادبیات موضوع، بالغ بر ۱۵ معیار مرتبط با انتخاب و ارزیابی هزینه ها در حوزه کشتیرانی، شناسایی شده است. لیست تهیه شده در کنار معیارهای معرفی شده از سوی کارشناسان حوزه کشتیرانی از طریق توزیع پرسشنامه تکمیل شده و در نهایت، ۹ معیار به عنوان مهم ترین معیارها انتخاب شده است. پس از استخراج ۹ معیار در زمینه انتخاب هزینه های سازمان کشتیرانی و تهیه پرسشنامه ارزیابی معیارها و تبدیل نظرات در مقیاس لیکرت (مقیاس پنج نقطه ای)، نهایتاًً ۷ معیار با امتیاز بالاتر از میانگین، انتخاب شده و به عنوان مبنای انجام پژوهش مدنظر قرار گرفتند که در جدول ۱ ارائه شده است و در جدول ۲ گزینه های نهایی قید شده است.

 

جدول ۱٫ معیارهای نهایی

 

 

عملیات بازرگانی حقوق و دستمزد استهلاک اداری تعمیر و نگهداری بیمه انگیزشی

جدول ۲٫ گزینه های نهایی

 

 

مشتری مداری عملیات بازرگانی کارا افزایش نسبت فعالیت ها پیاده سازی مدیریت کیفیت حذف ناکارآمدها

 

    1. متدولوژی پژوهش

      1. جامعه آماری

یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع می‌باشد. (آذر، ۱۳۸۳) وجود اطلاعات کامل و در دسترس شروط تحقق یک تحقیق مناسب است. با توجه به اینکه مطالعه موردی شرکت کشتیرانی می‌باشد. لذا برای جمع‌ آوری اطلاعات به طور مستقیم ‌به این سازمان مراجعه شده و کارشناسان سازمان کشتیرانی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است و از اطلاعات ثبت شده مالی این سازمان در بورس اوراق بهادار تهران نیز استفاده شده است.

 

      1. نمونه آماری

گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه ی آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. (سکاران، ۱۳۸۳) یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشند را نمونه گویند. (آذر، ۱۳۸۳) پژوهش مذکور یک پژوهش موردی است و جامعه و نمونه یکی در نظر گرفته شده است. پرسشنامه های پژوهش حاضر بین مدیران و صاحب‌نظران بخش های مختلف شرکت کشتیرانی توزیع گردیده، به دلیل آنکه کارشناسان متخصص در این سازمان محدود بوده اند، به روش سرشماری کلیه کارشناسان و متخصصان این سازمان را در نظر گرفته ایم. که این تعداد به ۴۰ نفر می‌رسد.

 

    1. روش گردآوری داده ها و اطلاعات

گرد آوری داده ها و اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و می‌دانی صورت گرفته است که بخش اول آن شامل ادبیات موضوع و تعریف و شناسایی مفهوم متغیرها و بحث و بررسی ‌در مورد آن ها با بهره گرفتن از نظریه های کارشناسان مالی می‌باشد و بخش دوم می‌دانی است که اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه به منظور جمع‌ آوری نظرات خبرگان و مراجعه به بورس اوراق بهادار به منظور یافتن اطلاعات هزینه سازمان فوق می‌باشد.

 

جهت تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار spss و به منظور تحلیل فازی داده ها از نرم افزار Expert choice استفاده گردیده است.

 

    1. روایی[۱۹] و اعتبار[۲۰] پرسشنامه

زمانی که پرسشنامه استانداردی در ارتباط با تحقیق موجود نباشد، محقق ناگزیر به طراحی پرسشنامه می‌باشد، البته باید توجه داشت که روایی و گویایی پرسشنامه ملاک اصلی اعتبار پرسشنامه می‌باشد. لازم است بررسی شود که تمام گویه های پرسشنامه به اهداف بررسی مربوط اند و هیچ داده اساسی از قلم نیفتاده باشد. دقت ‌به این نکته در تهیه پرسشنامه ضروریست که یک پرسشنامه بسیار طویل، کیفیت پاسخ ها را پایین می آورد. بر طبق گفته دیلیمن لازم است پیش نویس پرسشنامه قبل از اینکه به صورت نهایی تهیه و تنظیم شود چندین بار و از دیدگاه های مختلف بررسی شود و پرسشنامه قبل از اجرا به صورت آزمایشی برای سه گروه زیر اجرا گردد. (نصیری، ۱۳۸۷)

 

۱٫ گروهی از افراد جامعه که پژوهشگر قصد دارد یافته های پژوهش را درباره آن ها تعمیم دهد.

 

۲٫ کسانی که نتایج بررسی به وسیله آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند نهادهای اجرایی، مدیران سازمان‌ها و غیره.

 

۳٫ صاحب نظران و متخصصانی که در تهیه و تنظیم پرسشنامه تبحر و تجربه دارند.

 

به منظور ارزیابی پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه، ضریب α کرونباخ باید محاسبه شود برای ارزیابی روایی (اعتبار) اقدام به عرضه پرسشنامه به چندین صاحب نظر و ارزیابی تطابق نظرات آن ها می شود. این مرحله به عنوان مرحله پیش آزمون در نظر گرفته می شود و بر اساس نتایج حاصله از این پیش آزمون می توان پرسشنامه را اصلاح کرد و از بروز اشکالات عمده در نمونه گیری با حجم زیاد جلوگیری نمود.

 

یکی از روش های محاسبه اعتبار و اعتماد علمی پرسشنامه‌ها محاسبه آلفای کرونباخ است. هرچه این شاخص به ۱ نزدیکتر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسش ها خواهد بود. بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا بایستی بررسی نمود که با حذف کدام پرسش مقدار آن افزایش خواهد یافت. در صورتی که محدوده مقادیر آلفا، بین ۰٫۷ تا ۱ باشد عالی، بین ۰٫۴ تا ۰٫۷ خوب و کمتر از ۰٫۴ ضعیف می‌باشد. (نصیری، ۱۳۸۷)

 

ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ای که در این پژوهش توزیع گردیده از پایایی مطلوبی برخوردار است چرا که طبق جدول زیر با توجه به آنکه عدد ۸۶٫۸% به دست آمده، عدد مطلوب و قابل اعتمادی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

قابلیت اعتماد آماریآلفای کرونباختعداد گویه ها۰٫۸۶۸ ۲۶

پیش آزمون انجام شده ‌در مورد پرسشنامه، ضریب آلفای ذکر شده را حاصل ‌کرده‌است. در نتیجه در این پرسشنامه نیازی به حذف پرسش و یا تغییر پرسش نمی باشد.

 

 

 

    1. دوره زمانی و مکانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...